Ludzkie ciało składa się z wielu elementów. Większość z
nich stanowi doskonały cel ataku, wywołując nagły spazm paraliżującego bólu
wyłączający świadomość atakowanego. Jeśli chcemy skutecznie atakować, musimy
potrafić analizować stale zmieniającą się sytuację, celując w aktualnie
dostępne słabe punkty. Ocena skuteczności naszego działania również jest
istotna, pomagając trafiać tam, gdzie wroga zaboli najbardziej.
|
A. głowa (poważne uszkodzenie głowy wyłącza
oponenta z walki na dobre)
B. oczy (większość ludzi instynktownie uchyla się
przed ciosem mierzącym w okolicę oczodołów; skuteczny atak, np. z użyciem
płynu, pyłu, czasowo bądź trwale oślepia przeciwnika)
C. nos (silny cios w przegrodę nosową wywołuje u
przeciwnika dezorientację; utrudnienie oddychania, np. gazem, działa na naszą
korzyść)
D. uszy (ciosy otwartą dłonią skierowane w uszy
są potencjalnie niebezpieczne – mogą nawet zabić; głośny dźwięk, np. petarda,
ogłusza przeciwnika; wbita w uszy broń o ostrych końcach może nawet dosięgnąć
mózgu)
E. usta (utrata zęba wytrąca przeciwnika z
równowagi, a krew z pękniętej wargi może spowodować zadławienie się wroga)
F. skroń (cios w tę część może pozbawić wroga
przytomności, a nawet życia)
G. gardło (potencjalnie niebezpieczne z racji
utrudnienia oddychania)
H. szyja (ta część jest wrażliwa na ciosy;
uszkodzenie może wywołać utratę przytomności lub zgon)
I. obojczyk (zmiażdżenie obojczyka może
spowodować przemieszczenie się odłamków kostnych i przecięcie tętnic)
J. splot słoneczny (utrudnienie oddychania,
dezorientacja)
K. żebra (żebra, płuca, serce, wątroba, żołądek,
śledziona)
L.
pacha (celny cios unieruchomi całą rękę)
M.
łokieć (uszkodzenie ograniczy ruchomość ręki)
N.
nadgarstki (wysoce wrażliwe na skręcenia)
O. dłonie (wyłamywanie, wykręcanie palców może
posłużyć do obezwładnienia przeciwnika)
P.
krocze (podatne na jakiegokolwiek ciosy)
Q. kolana (uszkodzenie stawu uniemożliwi
zachowanie wyprostowanej sylwetki i utrudni poruszanie się)
R.
golenie (są podatne na niskie kopnięcia)
S.
kostki (mocny cios unieruchomi całą stopę)
T. stopy (mocne stąpnięcie lub uderzenie może
złamać delikatne kości śródstopia)
|
|
A.
uszy
B. podstawa czaszki (cios w miejsce połączenia
czaszki z kręgosłupem jest potencjalnie śmiertelny; miejsce to jest też
podatne na tzw. „skręcenie karku” – jeśli poszkodowanemu nie zostanie
udzielona natychmiastowa pomoc, umrze)
C. siódmy krąg szyjny (silny cios sparaliżuje
przeciwnika)
D. kręgosłup (potężny cios na całej długości
kręgosłupa wywołuje ostry ból oraz może wywołać paraliż ciała poniżej miejsca
uderzenia)
E. nerki (uderzenie wywołuje przenikliwy ostry
ból, trudności z oddychaniem, poważne uszkodzenia wewnętrzne)
F. krocze (ciosy i kopnięcia zadane od tytułu
wywołują utratę równowagi, unieruchamiając oponenta)
G. kolana (zdecydowany cios w tylną część kolana
wytrąci przeciwnika z równowagi)
H. dolna część kończyny (możliwa utrata
równowagi)
|
Istnieje oczywiście znacznie więcej miejsc wartych
zaatakowania (np. włosy, podbródek, brodawki sutkowe). Kolejność ataków zależy
wyłącznie od naszej inwencji i dostępności określonego celu. W sprzyjających
warunkach używamy do zdobycia przewagi wszystkich części ciała, np. gryząc
przeciwnika lub rozdzierając skórę paznokciami. Kiedy walczymy musimy skupić
się na trzech sprawach:
· dostępnej broni (tradycyjnej, a także wszystkich
przedmiotach mogących ją zastąpić, czyli tzw. improwizowanych)
· możliwości zadania określonych ciosów (uderzeń,
pchnięć, duszenia, kopnięć itp.)
· szansie na obalenie przeciwnika (walka w
parterze stwarza wiele możliwość unieruchomienia stawów, niwelując różnicę
wzrostu lub siły)
Atakować możemy całym ciałem (szarżując na
wroga w celu obalenia) lub poszczególnymi częściami. Najczęściej korzysta się z
pomocy dłoni, nadgarstków, przedramion, łokci, barków, głowy, bioder, kolan,
goleni lub stóp.
Nasze ręce stanowią pierwszą broń w
arsenale. W różnych stylach walki możemy odnaleźć różne specyficzne ułożenia
dłoni, nadgarstków (część ma za zadanie zintensyfikować siłę uderzenia lub
przestraszyć laika, a część jest elementem tradycji). Liczba gestów bojowych
jest imponująca i nie powinniśmy przejmować się ich różnorodnością (dłoń
otwarta, dłoń zamknięta lub dłoń szponiasta). Warto jednak poznać podstawy.
Kiedy zadajemy cios zamkniętą pięścią
(bokserską, dwoma lub pojedynczym kłykciem), starajmy się mocno ją zacisnąć
(półotwarta pięść naraża nas na uszkodzenia palców). Zamkniętymi pięściami
możemy wyprowadzać ciosy proste w różnych płaszczyznach lub po łukach. Odrobina
praktyki umożliwi nam zadawanie ciosów odwróconą pięścią (element
dezorientujący). Możemy też skutecznie miażdżyć tkanki miękkie lub kości (tzw.
„pięść młot”). Istnieje także wiele określonych ułożeń palców, kłykci
nadających pięści nowych właściwości bojowych (np. zmniejszenie powierzchni nacisku
do atakowania małych celów).
Usztywniona otwarta dłoń zastąpi nam nóź
(pchnięcie palcami), a nawet miecz [ciosy 酒盗
(wym. „shuto”, czyli kantem dłoni)]. Generalną zasadą jest
stosować ciosy otwartą dłonią wtedy, kiedy chcemy zaatakować miejsca niedostępne
dla zaciśniętych pięści (oczy, gardło, krocze, pachy). Ciosy 酒盗
z powodzeniem uszkodzą kości (żebra, czaszkę, kości długie). Można także
uderzać podstawą dłoni lub zewnętrzna stroną.
Dłoń szponiasta (m.in. „łapa tygrysa”,
„smocza dłoń”, „szpony orła”) wywodzi się ze starochińskich odmian 功夫 (wym.
„gongfu”) wzorowanych na zwierzęcych kończynach. Poza zmyleniem przeciwnika i
oczywistym uderzeniem mają także na celu rozerwania tkanek miękkich (skóra,
oczy, gardło, ścięgna, jądra), aby zwiększyć ilość zadawanych obrażeń. Ciosy
takie są wyprowadzane często po łuku oraz w ramach długiej kombinacji uderzeń
(często poprzedzają je markowane ruchy odwracające uwagę lub odsłaniające
wrażliwe miejsca).
Do walki możemy wykorzystać również nadgarstki. W
tradycyjnym 白鶴拳 (wym. „bái hè quán”, czyli dosłownie „stylu Południowego Białego
Żurawia”) nadgarstki wykorzystuje się nie tylko do blokowania. Bardzo skuteczny
jest cios zewnętrznym krańcem („głowa żurawia”).
Przedramiona z zasady stosowane są do duszenia
wroga. Istnieją jednak wyjątki. ठग्गी (wym. „thagi”) to
określenie stosowane do określenia świetnie zorganizowanej grupy
profesjonalnych zabójców działających na terenie Indii od roku 1356 do ok. 1830
r. (rozbicie przez brytyjski korpus ekspedycyjny). Thagowie stworzyli
nowatorski system walki oparty właśnie na zadawaniu ciosów przedramionami.
Łokcie doskonale sprawdzą się do nagłych
gwałtownych ciosów ukierunkowanych na łamanie kości lub osłabianie tkanek
miękkich. Należy jednak pamiętać, że wyprowadzając atak łokciem odsłaniamy
bardzo wrażliwy nerw łokciowy. Poza tym musimy podejść bardzo blisko.
Ramiona mogą nam posłużyć do przewracania
przeciwnika i uderzenia w duże grupy mięśniowe. W 五輪書 (wym. „Gorin – no
Sho”, co oznacza „Księgę Pięciu Kręgów”) 宮本武蔵 (wym. „Miyamoto Musashi”) zdradza, jak uśmiercić wroga za pomocą ciosu ramieniem.
Głowa stanowi nasze centrum dowodzenia, ale także ona może wybawić nas z
opresji. Dzięki gwałtownemu wyrzuceniu głowy w tył oswobodzimy się z uchwytu
wroga, łamiąc mu nos przy pomocy potylicy. Jeśli znajdziemy się w klinczu w
starciu twarzą w twarz, uderzenie głową może przełamać impas. Ważne jest to,
aby uderzać czołem (najlepiej celując w nos).
Pamiętajmy, że ciosy rękoma powinniśmy wykonywać w
połączeniu z dynamicznym poruszaniem się. Kiedy uderzamy pięścią, powinniśmy
połączyć nasz atak z równoczesnym kopnięciem (taktyka skorpiona). Wojownicy
ninja często stosowali tzw. „atak węża” (tak nazywał go już 孫武) –
atakujący wąż potrafi uderzyć ofiarę ogonem wyłącznie po to, aby wbić zęby
jadowe w upatrzone wcześniej miejsce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz