sobota, 18 stycznia 2014

Osiemdziesiąt osiem lat w Stumilowym Lesie



Postać misia o małym rozumku należy współcześnie do najbardziej rozpoznawalnych symboli kultury masowej, od lata bawiąc kolejne pokolenia. Dziś mija dokładanie 131 lat od dnia narodzin jego twórcy – 18 I 1882 r. przyszedł na świat Alan Aleksander Milne (w ramach uczczenia jego pamięci właśnie dzisiaj obchodzimy Dzień Kubusia Puchatka). Pragnę przybliżyć nieco sylwetkę tego brytyjskiego pisarza oraz przedstawić, jak współcześnie radzi sobie jego sympatyczny niedźwiadek w walce z Piratami z Karaibów, Iron Manem czy Hannah Montaną.

Milne urodził się w północnej dzielnicy Londynu (Hampstead) w rodzinie Sary Marii Milne i Johna Vine’a Milne. Ojciec Alana (z pochodzenia Szkot) sprawował funkcję dyrektora prywatnej męskiej szkoły Henley House, co zapewniło jego synom (łącznie miał ich trzech) solidną, gruntowną edukację. Alan, najmłodszy z rodzeństwa, nie przepadał za najstarszym z trójki Davidem Barrettem (nie zachował się powód tej niechęci). Znacznie cieplejsze stosunki utrzymywał z drugim z braci, Kennethem Johnem. Ken (tak zwykł go nazywać Alan) był dla późniejszego autora książek o Kubusiu Puchatku autorytetem. Wspólnie dorastali, zwiedzając Anglię pieszo lub na rowerach. Razem też zaczęli swoją przygodę z pisarstwem, preferując krótkie formy beletrystyki. Zachowała się korespondencja pomiędzy braćmi (przez prawie trzy lata wymieniali się autorskimi żartobliwymi wierszami).

Alan zapisał się złotymi zgłoskami w historii szkoły swojego ojca (miała ona wówczas niezachwiany prestiż pomimo charakteru małej szkoły publicznej). W czasie swojej nauki tam pisał dla szkolnej gazetki (The Henley House School Magazine), publikując swoje pierwsze prace. Następnie zdał do Westminster School, gdzie przygotował się do egzaminów wstępnych na elitarny Trinity College w Cambridge (uznawany do dzisiaj za najbardziej arystokratyczny ze wszystkich kolegiów Cambridge, a jednocześnie cieszący się najwyższą frekwencją studentów). Alan długo wahał się nad wyborem uniwersytetu (Oxford lub Cambridge). O wyborze zadecydowała współpraca ze studenckim czasopismem satyrycznym Granta (objął zresztą później stanowisko jego redaktora). Podczas studiów nawiązał bliską znajomość z jednym z nauczycieli (a później przyjacielem), Herbertem George’m Wellsem (autor m.in. The Invisible Man, The Island of dr Moreau, The Time Machine, The War of the Worlds). W 1903 r. zakończył naukę na kierunku matematycznym (otrzymał nawet stypendium za wyniki w nauce).

Chcąc nauczyć swoich synów samodzielności John Milne zdecydował, że po ukończeniu kształcenia każdy z nich otrzyma tysiąc funtów na poczet rozpoczynającego się dorosłego życia. Alan za swoje pieniądze opłacił podróż do centrum Londynu i wynajem skromnego mieszkania. Właśnie w nim rozpoczął swoją pisarską karierę. Pieniądze skończyły się szybko, zmuszając go do podjęcia pracy w lokalnej gazecie (Punch). W tym okresie powstały sparodiowane przygody uwielbianego na Wyspach Sherlocka Holmesa (Rape of the Sherlock). Praca ta została odrzucona przez czasopismo humorystyczne Punch, ale na szczęście doczekała się akceptacji ze strony Vanity Fair. Milne otrzymał za ich wydruk piętnaście szylingów (dwadzieścia szylingów to jeden funt brytyjski). Kolejny utwór, Lovers in London, z 1905 r. nie przypadł do gustu samemu autorowi (sam zadbał o to, aby nie został za jego życia opublikowany). Wkrótce osiągnął stabilizację finansową, dzięki czemu mógł rozpocząć pracę nad pełnowymiarową książką. Właściciel gazety (Owen Seamen) zaproponował mu po roku funkcję zastępcy edytora, odrzucając propozycję wydania powstającego dzieła. Alan nie poddał się jednak i zaczął pisać The Days Play. Poznał też chrześnicę swojego szefa, Dorothy de Sélincourt, z którą miał się wkrótce ożenić.

Do ceremonii zaślubin doszło w roku 1913. Po wybuchu I wojny światowej Milne wstąpił do wojska (wbrew wybitnie pacyfistycznym poglądom) na fali masowej dobrowolnej mobilizacji. Służył w stopniu oficerskim w brytyjskim 6. Pułku Piechoty (dzisiaj nosi on nazwę Royal Warwickshire Regiment). W 1915 r. trafił do szpitala polowego z objawami skrajnego wyczerpania. Na front powrócił już jako oficer wsparcia radiowego w Royal Corps of Signals. Przez pewien czas pracował nawet dla Wywiadu Wojskowego (MI 7b), pisząc serię artykułów propagandowych (1916 - 1918). Ze służby został zwolniony 14 lutego 1919 r. Po powrocie do kraju osiedlił się w Chelsea. 

Wojnę i czas spędzony w okopach Europy Zachodniej nazywał koszmarem. Dał upust swoim uczuciom w deklaracji antywojennej Peace with Honour (1934 r.). Kiedy doszedł już do siebie, skupił się na wystawieniu swojej sztuki Mr Pim Passes by. Stał się też nad wyraz płodnym scenarzystą (w wytwórni Minerva Films) rodzącego się brytyjskiego przemysłu filmowego (The Bump, Twice Two, Five Pound Reward, Bookworms). 21 sierpnia 1920 r. przyszło na świat jedyne dziecko autora, syn Christopher Robin.

Po narodzinach syna Alan zaczął wysyłać swojej żonie wiersze (w charakterze upominku), a ta przesyłała je do wybranych redakcji. W ten sposób został dostrzeżony talent liryczny Milne’a. Wkrótce został poproszony o cykl 24 wierszyków dla dzieci (When We Were Young), któr zyskał sporą popularność. Ilustracje do zbioru wykonał Ernest Howard Shepard (to właśnie on ilustrował później również najsłynniejsze dzieła Alana).

Na swoje pierwsze urodziny Christopher otrzymał od swojego ojca pluszowego misia (zakupionego w londyńskim domu handlowym Harrods), stanowiący pierwowzór postaci Kubusia Pachatka. W tym samym roku opublikował kryminalną powieść sensacyjną The Red House Mystery (Alan od zawsze chciał tworzyć historie kryminalne, ale niestety popyt trwał najpierw na teksty humorystyczne, a później na książki dla dzieci). Rok później przeniósł się wraz z rodziną do nowo zakupionego domu w Hartfield. 14 X 1926 r. do księgarń trafiło pierwsze wydanie Winnie – the – Pooh (Kubusia Puchatka). Dwa lata później Milne wydał drugą część przygód sympatycznego misia pt. The House at Pooh Corner (Chatka Puchatka).

Historie ze Stumilowego Lasu przyniosły mu międzynarodową sławę, ale sam autor nie spoczął na laurach. Stworzył kolejne dwie sztuki teatralne (The Ivory Door oraz Toad of Toad Hall). W 1939 r. zaprezentował swoją autobiografię (It’s too late now), ostatni spektakl (Before the Flood), a także ostatnią książkę (Year in Year out).

W czasie II wojny światowej Alan był kapitanem Home Guard (rodzaj ochotniczej straży obywatelskiej) plutonu Hartfield. Jego podwładni wspominali, że usilnie nalegał na nazywanie go „panem Milne” z pominięciem stopnia wojskowego. W roku 1951 doznał udaru zakończonego operacją mózgu (1952 r.). Operacja zakończyła się częściowym powodzeniem (doprowadziła pisarza do inwalidztwa). Świadkowie wspominają, iż w sierpniu 1953 r. wydawał się już bardzo zmęczony i rozczarowany. Alan A. Milne zmarł 31 I 1956 r. Jeszcze za jego życia jego książki dla najmłodszych doczekały się tłumaczenia na dwanaście języków (sprzedaż przekroczyła 8 milionów egzemplarzy).

Prawa autorskie dzieł pisarza zostały podzielone pomiędzy czworo beneficjentów: rodzinę, Royal Literary Fund, Westminster School oraz the Garrick Club. Po śmierci męża Dorothy sprzedała swoją część praw Stephenowi Slesingerowi (w 1932 r. ubrał Puchatka charakterystyczny czerwony T - shirt), które po jego śmierci zostały sprzedane wytwórni Walta Disneya przez wdowę po nim. W roku 2001 pozostali właściciele praw częściowych zrzekli się ich za łączną sumę 350 milionów dolarów (również na korzyść Disneya, który przez ponad 20 lat płacił im za wykorzystywanie wizerunku Kubusia Puchatka). Prawa do eksploatacji przygód przyjaciół ze Stumilowego Lasu wygasają w 2026 r. Warto dodać, że w 2008 r. pierwsze szkice postaci sprzedano na aukcji za 1,2 miliona funtów brytyjskich, a Forbes uznał Kubusia za najbardziej wartościową postać fikcyjną (produkty z nim związane przyniosły w 2002 r. ponad 6 miliardów dolarów zysku).

Wiemy już małe co nieco o autorze. Przyjrzyjmy się teraz postaci sympatycznego misia o ogromnym apetycie. Jego pierwowzorem była ulubiona pluszowa zabawka syna twórcy (a sam Christopher był pierwowzorem Krzysia). Pozostałe zabawki dostarczyły Milne’owi inspiracji do stworzenia towarzyszy Puchatka (Tygrys, Kangurzyca, Prosiaczek, Maleństwo, Kłapouchy). Wszystkie (poza Maleństwem, które zaginęło wiele lat temu) pluszaki można obejrzeć dziś na ekspozycji w Nowym Jorku. Sowa i Królik zostały wymyślone przez samego Milne’a, a z kolei postać Gofera została dodana na potrzeby filmów animowanych Disneya.

Imię misia (Winnie – the – Pooh) pochodzi od imienia czarnej niedźwiedzicy (Winnie[1]), którą Christopher często oglądał w czasie spacerów po londyńskim zoo, oraz łabędzia (Pooh[2]) spotkanego podczas wizyty w parku. Początkowo bohater cyklu miał nazywać się Edward, ale po licznych namowach Alan zrezygnował z tego pomysłu.

Akcja książek rozgrywa się w Stumilowym Lesie (ang. Hundred Acre Wood). Badacze literatury upatrują właściwe miejsce wydarzeń w Ashdown Forest w angielskim Sussex (występuje tam las o nazwie Five Hundred Acre Wood). Spacerując po nim możemy odnaleźć miejsca znane z przygód Puchatka. Możemy nawet zagrać w misie – patysie[3] (gra opisana przez Alana). Co roku (od 1984 r.) organizuje się mistrzostwa świata w tej dyscyplinie na moście w Ashdown Forest.

Kubuś Puchatek zadebiutował w każdym możliwym środku masowego przekazu oraz formie scenicznej. Już w 1925 r. (w dzień Bożego Narodzenia) odbyło się słuchowisko radiowe. W roku 1931 po raz pierwszy wystawiono w teatrze sztukę opartą na książkach Milne’a. Niektóre przygody mieszkańców Stumilowego Lasu trafiły do sprzedaży na płytach winylowych już w 1956 r. Od 1960 r. Puchatek i jego przyjaciele występowali w telewizji (na początku w formie kukiełek). Wytwórnia Walta Disneya od 1966 r. tworzy filmy o przygodach Kubusia (do tej pory nakręcono dziesięć produkcji). W czasie zimnej wojny Puchatek doczekał się radzieckiej adaptacji (bardzo różnej od wyobrażenia Disneya) wzorowanej na książkowym pierwowzorze.

Po dziś dzień wiele osób sięga po tego uroczego bohatera, chcąc wyjaśnić zawiłości danego zagadnienia. W 1982 r. Benjamin Hoff wydał dwie książki przybliżające mieszkańcom Europy idee i założenia taoizmu (The Tao of Pooh, The Te of Piglet). Wykładowca Frederick Crews postanowił przybliżyć swoim studentom naukowy żargon, pisząc humorystyczne eseje wzorowane na przygodach Puchatka (The Pooh Perplex, Postmodern Pooh). Filozof John T. Williams wykorzystał motywy z książek Milne’a do wyjaśnienia filozoficznych prac Platona, Kanta, Descartesa czy Nietzschego (Pooh and the Philosophers). Inspiracje czerpią także muzycy różnych gatunków muzycznych (we Włoszech działa popowa grupa Winnie, a w Estonii punkowo – metalowa formacja Winny Puhh). Sporadycznie kult Puchatka przybiera wyniosłą formę. W Warszawie i Budapeszcie uhonorowano misia nazwą ulicy (odpowiednio ul. Kubusia Puchatka oraz Micimackó utca), a na Uniwersytecie Oksfordzkim grupa absolwentów założyła nieformalne Stowarzyszenie Kubusia Puchatka.

Trudno uwierzyć, jak wiele pozytywnych przykładów zawierają z pozoru banalne historyjki ze Stumilowego Lasu. Na kartach książek odnajdujemy wartości pokroju zaufania, przyjaźni czy wiary. Każda z postaci stanowi niejako część idealnego wyobrażenia dorosłego człowieka, który zapoznaje małoletniego Krzysia z otaczającym światem. Mamy tu sympatycznego Puchatka, tchórzliwego Prosiaczka, melancholijnego Kłapouchego, rozchichotanego Tygrysa, ciekawskie Maleństwo, dobrotliwą Kangurzycę, mądrą Sowę czy pracowitego Królika. Czy każdy z nas nie odnajdzie samego siebie wśród tych bohaterów?

Każdy sam musi ocenić, czy przygody misia o małym rozumku to wyłącznie opowiadania dla najmłodszych czy też uniwersalne opowieści o ponadczasowym wydźwięku. Zdecydowanie stały się już one częścią kultury XXI w. i nie należy się obawiać, że przestaną być istotnym elementem wychowawczym kolejnych pokoleń. Pod warunkiem oczywiście, iż rodzice poświęcą chwilę uwagi na selekcję materiałów dedykowanych swoim pociechom (książki Milne’a są wyborem znacznie korzystniejszym dla psychiki dziecka, niż anatomiczne lalki wprowadzane na wyposażenie przedszkoli). Wizyty w Stumilowym Lesie to świetna okazja do ćwiczenia wyobraźni. Wprowadzają w radosny dziecięcy świat pozytywny element bajkowego miejsca być może odrealnionego, ale pozbawionego znamion współczesnych defektów świata rzeczywistego.




[1] Właściwie Winnipig (rodzinne miasto właściciela). Niedźwiadek został odkupiony za 20 dolarów od myśliwego przez porucznika Harry’ego Colebourna. Winnie przybyła do Anglii razem ze swoim panem, stając się maskotką The Fort Garry Horse. Kiedy jednostkę Colebourna skierowano do północnej Francji, Winnie została oddana na przechowanie do londyńskiego zoo. Po wojnie stała się oficjalnie jedną z jego głównych atrakcji.
[2] Wystąpił w jednym z wierszy cyklu When We Were Very Young.
[3] Zawodnicy wrzucają do wody patyki z jednej strony mostu, po czym sprawdzają kolejność ich wypływania z drugiej strony. Zwycięża osoba, której patyki najczęściej wypływają jako pierwsze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz