Gejsza wyróżnia się z tłumu przed wszystkim specjalnym
makijażem i ceremonialnym strojem. W zależności od stopnia wtajemniczenia,
wieku gejsza nosi odpowiadające im „zestawy”.
Bardzo łatwo odróżnić 舞子 od dorosłej gejszy. Przede wszystkim na
podstawie fryzury. 舞子 nosi swoje długie włosy upięte w różne
tradycyjne fryzury (zgodne z jej pozycją w hierarchii). Młodsze spinają włosy w 割れしのぶ (wym. „wareshinobu”). Charakterystyczna jest czerwona wstążka
wpięta w kok tak, aby była widoczna dokładnie w dwóch miejscach. Po lewej
stronie nosi się różne kwiatowe ozdoby. Całości dopełnia ozdobna spinka
(wieńcząca kok). Po trzech latach nauki (ok. 18 roku życia) adeptka zmienia
fryzurę na おふく (wym. „ofuku”). Często przyrównuje się ją do
brzoskwini, gdyż kok przedzielony jest jedwabną wstążką (czerwoną, różową lub
niebieską – w zależności od pory roku). W czasie wybranych świąt [np. 祇園祭
(wym. „Gion Matsuri”)] starsze 舞子 mają prawo do noszenia bardziej dorosłych
fryzur: 勝山市
(wym. „katsuyama”) oraz 奴島田
(wym. „yakko shimada”). Tuż przed promocją (ok. miesiąc
wcześniej) następuje ostatnia zmiana fryzury – od teraz kandydatka nosi
wyłącznieさっこう
(wym. „sakkou”). Włosy układa się wówczas w misterne pętle i loki (dawniej taka
fryzura przysługiwała wyłącznie młodym mężatkom). Na kilka dni przed debiutem
włosy są skracane, a 舞子 otrzymuje pierwszą w swoim życiu 鬘 (wym. „katsura”,
czyli perukę). Od tej pory długie godziny układania włosów przechodzą z rąk
fryzjera do rąk perukarza.
Kolejną różnicą są 簪 (wym. „kanzashi”, tj. ozdobne szpile do włosów). W zależności od pory roku
舞子 noszą 簪 z różnymi motywami
kwiatowymi :
Miesiąc
|
Motywy
|
Miesiąc
|
Motywy
|
Styczeń
|
kwiaty, bambus, ptaki, ryż
|
Lipiec
|
wierzba, hortensja
|
Luty
|
kwiaty śliwy
|
Sierpień
|
wilec, trawa
|
Marzec
|
kwiaty brzoskwini, motyle, peonie
|
Wrzesień
|
dzwonki (kwiaty)
|
Kwiecień
|
kwiaty wiśni, motyle
|
Październik
|
chryzantemy
|
Maj
|
kwiaty wisterii, irysy
|
Listopad
|
liście klonu, miłorzębu
|
Czerwiec
|
wachlarze, fajerwerki, ważki
|
Grudzień
|
abstrakcyjne wzory roślinne
|
Przy ich tworzeniu wykorzystuje się głównie jedwab. Gejsze
nie noszą tak wyszukanych ozdób i nie przykrywają włosów jedwabnymi ozdobami.
Korzystają ze srebrnych lub złotych spinek lub igieł. Taka oszczędność w
przyozdabianiu fryzur ma źródło w pierwszych regulacjach, jakimi zostały objęty
kobiety praktykujące tę profesję. Jedynym wyjątkiem są ceremonie herbaciane,
podczas których nawet gejsze przystrajają się w 簪.
Makijaż – to zdecydowanie bardzo ważna i nie niknąca nawet
w gęstym tłumie cecha każdej gejszy. Jego podstawą jest wyrazisty kontrast
pomiędzy śnieżną bielą pudru, drapieżną czerwienią ust i mroczną czernią oczu.
Jego historia pozostaje do dzisiaj bardzo zagmatwana i nie istnieje żaden
dokument potwierdzający jedną, jedyną wersję zdarzeń. Najpopularniejsza
zakłada, że biały makijaż to skutek opowieści, jakimi raczyli swoich ziomków
podróżnicy powracający z Europy (opowiadali o smagłych „bladych pięknościach”).
Jednakże w Chinach od wieków stosowano taką gamę barw, co sprawia, iż równie
prawdopodobnie brzmi teoria o zaadaptowaniu zwyczaju z Państwa Środka.
Początkowo kobiety mieszały puder z mąki ryżowej i niewielką ilość wody, aby
uzyskać jednolitą, gęstą pastę. Goliły również brwi, malując później ich
kontury węglem drzewnym. Usta czerwieniono sokiem pewnej odmiany wiśni.
Popularną praktyką było również czernienie zębów (przy pomocy pasty z dużą
zawartością opiłków żelaza) – należało je powtarzać regularnie, gdyż ich
działanie było krótkookresowe, a niepoczernione zęby szybko wracały do swojej
naturalnej barwy. Ten zwyczaj zaniknął ostatecznie w okresie reform Meiji
(ponoć taki wygląd bardzo bawił obcokrajowców). Z biegiem lat zmieniły się
obyczaje, a gejsze adoptowały wiele wynalazków spoza Japonii (np. sztuczne
rzęsy używane wyłącznie przez pełnoprawne gejsze).
Sztuka makijażu została niestety brutalnie odarta z
wdzięku oraz tajemniczości. To głównie za sprawą noweli „Memoirs of a Geisha”.
Spowodowała ona istną manię nieudolnego podrabiania tradycyjnego makijażu (Madonna
w 2001 r. wystąpiła na scenie w tandetnej imitacji, a w Australii stworzono
specjalną linię kosmetyków o nazwie „Poppy”). Niestety efekty widoczne na
ulicach światowych metropolii świadczą o całkowitym braku zrozumienia
zagadnienia. Młode 舞子 noszą cały czas ciężką, grubą warstwę białego makijażu (sztuki jego
wykonywania uczą się od swoich starszych koleżanek). Dopiero w trzy lata po
debiucie 舞子 zmienia swój wygląd: zaczyna zakładać lżejsze
kimona, delikatniejszy makijaż, a włosy wiąże w prosty kok. Od teraz podziw
wzbudza jej dojrzałość i zdolności artystyczne (a nie uroda).
Sama aplikacja
prawdziwego makijażu jest procesem długotrwałym (zwyczajowo trwa trzy godziny).
Nakłada się go przed odzianiem komina (aby uniknąć ewentualnego zabrudzenia
materiału). Na początku rozprowadza się po skórze woskowy podkład (twarz, szyja,
klatka piersiowa). Po nim przychodzi czas na podkład (aplikowany na te same
miejsca). Istotne jest, aby pozostawić nagi fragment skóry tuż przy linii
włosów (ma to tworzyć iluzję maski) oraz charakterystyczny kołnierzyk (w
kształcie podwójnej litery V) na karku (w Azji uważa się ten fragment ciała za
najbardziej erogenny). Kolejnym krokiem jest nałożenie białego pudru (przy
pomocy olbrzymiej gąbki). Prace wykończeniowe (czarny tusz) w okolicach oczu
wymagają pewnej ręki (jakikolwiek błąd wymaga rozpoczęcia całego procesu od
początku). Na końcu maluje się usta (przy pomocy czerwonego tuszu), powlekając
je później warstwą rozpuszczonego cukru (aby nadać głęboki połysk). Stopień
wtajemniczenia gejszy możemy rozpoznać po jej makijażu:
Młodsza 舞子
|
Starsza 舞子
|
Młodsza gejsza
|
Starsza gejsza
|
ciężki biały
makijaż poza linią włosów
|
biały makijaż
poza linią włosów
|
biały makijaż
poza linią włosów
|
bardzo delikatny
i indywidualnie dobrany makijaż
|
powieki i
policzki uwydatnione różem
|
powieki i
policzki delikatnie zaróżowione
|
róż wykorzystany
przy liniach makijażu
|
całe usta pokryte
są czerwienią
|
oczy podkreślone
ciemną linią
|
oczy podkreślone
ciemną linią
|
oczy delikatnie
obrysowane czernią
|
|
brwi namalowane
czerwienią i czernią
|
brwi namalowane
czerwienią i czernią
|
brwi namalowane
czerwienią i czernią
|
|
pomalowany
jedynie fragment dolnej wargi
|
pomalowana
jedynie centralna część ust
|
pomalowane są
prawie całe usta
|
Kimono 舞子jest wielobarwne i bardzo krzykliwe (musi być
dostrzegana z daleka). Jego rękawy są bardzo obszerne i długie (sięgają
kostek). Z wiekiem gejsze wybierają coraz to bardziej stonowane kolory oraz
wzory. Podobnie zmienia się szerokość 帯 (wym. „obi”, tradycyjny azjatycki pas) – im
gejsza jest starsza, tym węższy pas nosi. Zmiany dotyczą również kołnierzyka. 舞子 noszą szerokie
czerwone kołnierzyki, a po debiucie zamieniają je na prostsze białe. 舞子 noszą na dodatek おこぼ
(wym. „okobo”, tradycyjne sandały na wysokim koturnie z twardego drewna).
Gejsze mają większą swobodę w doborze obuwia, wybierając najczęściej proste 草履
(wym. „zōri”, lekkie i ręcznie plecione sandały
wykonane z trzciny ryżowej).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz