piątek, 3 stycznia 2014

Jaka jest historia tajemniczej gejszy?



Rozpocznijmy od zapoznania się z etymologią słowa „gejsza”. W zależności od źródła spotkać możemy kilka sposobów zapisu: (wym. „geisha”), (wym. „geiko”) lub (wym. „geigi”). Najpopularniejsze określenie tej profesji to połączenie dwóch znaków:  (wym. „gei”, czyli „sztuka”) oraz (wym. „sha”, czyli „osoba”), co łącznie oznacza „artystkę”. stosowano do określenia gejsz z zachodniej Japonii (łącznie ze starożytną stolicą kraju: Kioto). to nazwa gejsz z prefektury Niigata. Warto też wspomnieć o (wym. „maiko”, co dosłownie znaczy: „dziecię tańca”), czyli adeptkach tego kobiecego świata. Czasami nazywano je (wym. „hangyoku”, czyli „półklejnot”), gdyż jej wykup kosztował połowę stawki wynajmu gejszy. Niekiedy natykamy się na słowo (wym. „oshaku”), co odnosiło się bezpośrednio do podstawowej roli młodej kandydatki – „ta, która nalewa (alkohol)”. Świat otaczający gejszę (najbliższe otoczenie, interakcje ze społeczeństwem) nazywa się 花柳 (wym. „karyūkai”), co możemy przetłumaczyć, jako: „świat kwiatów i wierzb” ( jest subtelnym kwiatem, a dorosła artystka to wdzięczna, silna i pełna gracji wierzba).

Początki tegoż zawodu odnajdujemy wśród さぶる児  (wym. „saburuko”, co oznacza „służącą”). Kobiety te pracowały w majątkach wielkich właścicieli ziemskich, niekiedy sprzedając swoje ciała (świadcząc rozmaite usługi seksualne). Wywodziły się najczęściej z nizin społecznych, a uzyskane z nierządu pieniądze umożliwiały im poprawę warunków materialnych (niejednokrotnie ratowały też swoje rodziny od śmierci głodowej). Bardziej ambitne さぶる児 uczęszczały na lekcje tradycyjnych sztuk, zarezerwowanych zazwyczaj wyłącznie dla arystokracji. Wkrótce (za sprawą przeniesienia stolicy i dworu cesarskiego do Kioto w 794 r.) pojawiła się nowa damska profesja  白拍 (wym. „shirabyōshi”). Nazwa wywodzi się od tańca, w którym specjalizowały się te kobiety. Z tłumu wyróżniał je charakterystyczny ubiór: 立烏帽 (wym. „tateeboshi”, rodzaj samurajskiego kapelusza), (wym. „tachi”, długa szabla samurajska), czerwona (wym. „hakama”, szerokie spodnie), biało – czerwony 水干 (wym. „suikan”, rodzaj oficjalnego płaszcza) oraz tradycyjny męski wachlarz. Były to już sowicie opłacane i wszechstronnie wykształcone artystki (podróżowały po całym kraju, występując na dworach panów feudalnych), chociaż nadal postrzegano je w charakterze luksusowych prostytutek (choć oficjalnie takich usług nie świadczyły). Niekiedy stawały się faworytami przywódców klanowych lub nawet cesarzy.

W roku 1589 林肥前守就 (wym. „Hayashi Hizen no kami Narinaga”) uzyskał zgodę od swojego zwierzchnika, 豊臣 (wym. „Toyotomi Hideyoshi”), na otwarcie pierwszego luksusowego (czyt. umieszczonego w murowanym budynku) burdelu w Kioto (projekt zabudowy wzorowano na budowlach chińskiej dynastii Ming). Początkowo przybytek umieszczono na przedmieściach, ale już w roku 1612 przeniesiono go do eleganckich dzielnic przyległych do cesarskiego pałacu. Od 1615 r. podobne domy uciechy powstawały w całej Japonii (w tym we spółczesnym Tokio). Już w marcu 1617 r. powołano oficjalne stanowisko Zarządcy ds. Dzielnic Kurtyzan, a jej piastun należał do grona doradców cesarskich. Wkrótce stworzono pierwszy (zaakceptowany przez ówczesny Szogunat) Kodeks, który warunkował funkcjonowanie (wym. „yukaku”), tj. domu uciech:

·        burdele mogą funkcjonować wyłącznie na ściśle wyznaczonych obszarach miejskich, a pracownice nie    mogą świadczyć swoich usług poza ich murami
·         goście nie mogą pozostawać w przybytkach dłużej, niż przez jeden dzień
·         kurtyzany mają zakaz noszenia drogich ubrań, obnoszenia się ze złotymi lub srebrnymi ozdobami
·        budynki nie mogą wyróżniać się na tle miejskiej zabudowy, a męscy pracownicy zobowiązani są do prac społecznych na terenie miasta (np. w charakterze straży pożarnej)
·      każdy gość, niezależnie od stanu społecznego (samuraj, kupiec, urzędnik, chłop) ma być traktowany w taki sam sposób, o ile jest w stanie zapłacić za pobyt

W roku 1628 na terenie Japonii dominowały dwie wielkie Dzielnice Uciech: (wym. „Shimabara”) w Kioto oraz (wym. „Yoshiwara”) w Edo (współczesne Tokio). Stanowiły ośrodki kulturalne, zrzeszając artystów i rzemieślników. Dużą uwagę przykładano do zbudowania należytego nastroju, a więc nie szczędzono środków na zdobienia czy wystrój wnętrz. Życie prostytutek za muram i stawało się popularnym motywem powieści czy poematów (głównie o charakterze romansów). Pod koniec XVII w. nastąpił podział na kilka klas kurtyzan (łącznie osiem) w zależności od posiadanych przez nie umiejętności artystycznych. Najzdolniejsze z nich, (wym. „oiran”), możemy uznać za protoplastki świata gejsz.

wyróżniały się nie tylko niezwykłą urodą, ale i niespotykanym talentem (samo zostanie jedną z nich wymagało ogromu poświęceń oraz długich lat bolesnego treningu). Traktowano je z ogromnym szacunkiem, a spotkania wymagały przestrzegania skomplikowanego ceremoniału (kobiety te były najcenniejszymi „skarbami” w danym ). Każde jego złamanie groziło otrzymaniem dożywotniego zakazu wstępu. Każdej przydzielono dwie młode kurtyzany (niższej rangi) w charakterze powierniczek i pomocnic. Posiadały też liczne przywileje (mogły przyjmować drogie podarki od swoich gości i nosić je publicznie).

W pierwszej połowie wieku XVIII doszło do przebudowy systemu klasowego wśród kurtyzan. Powstała zbiorcza kasta 呼び出 (wym. „yobidashi”), zszarzająca dwie najbardziej utytułowane i szanowane klasy: oraz (wym. „koshi”). Pozwolono im na gromadzenie majątków i ewentualny wykup siebie z rodzimych burdeli. Spowodowało to znaczne zdystansowanie najzdolniejszych (najlepiej opłacanych) kurtyzan od pozostałych. Te mniej szczęśliwe zmuszone zostały do obniżenia cen, co z kolei wywołało rozpowszechnienie się współcześnie znanego nam modelu prostytucji (niskie ceny w zamian za niską jakość usług).

Druga połowa XVIII wieku to właściwy moment narodzin gejsz. Wszystko zaczęło się od utworzenia w Kioto grupy. Były to młode dziewczyny pochodzące z rodzin artystów (głównie wędrownych trup tanecznych). Znacząco ograniczyły kupczenie swoim ciałem (tylko dla grona najbardziej zaufanych klientów), a same zaczęły występować na scenie, wypełniając lukę po coraz bardziej rozkapryszonych i niechętnych do występów 呼び出. Ten model bardzo przypadł do gustu klienteli i już w roku 1769 opublikowano pierwszy oficjalny spis kobiet pracujących w charakterze gejsz. Ostateczne rozejście się dróg japońskich kurtyzan i gejsz przypada na rok 1779, kiedy nowy zawód zdobył popularność, pozwalającą na otwartą konkurencję z . Właściciel pewnego burdelu w Edo przekształcił swój przybytek w pierwszy (wym. „kanban”), a swoje podopieczne objął nowym, specjalnie dla nich przygotowanym Kodeksem:

·    gejsza nie może opuszczać terenu swojego poza wyznaczonymi świętami (dwa dni w roku); po wyjściu musiała wrócić do godz. 16:00 (pod karą degradacji i wyrzucenia)
·   gejsza nie może nosić ekstrawaganckich ubrań – do jej dyspozycji pozostają ściśle wybrane kolory i fasony; obowiązkowym dodatkiem jest biały kołnierzyk i charakterystyczna fryzura z dokładnie trzema ozdobami (pędzlami, szpilami, grzebieniami)
·    aby uniknąć nawiązywania bliższych relacji z klientami, gejsze są wynajmowane w liczbie przynajmniej trzech (później zredukowano liczbę do dwóch); jeśli zajdzie podejrzenie nawiązania intymnej relacji, gejsza zostaje zamknięta w izolowanej części na kilka dni
·    godziny pracy gejszy są ograniczone: mogą pracować od południa do godz. 22:00 (później wydłużono czas pracy do północy); nie mogą pracować więcej, niż siedem dni z rzędu


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz