Miecz od
zawsze był nieodłącznym elementem kultury Kraju Kwitnącej Wiśni. Pierwsze
wzmianki odnajdujemy w mitycznych opowieściach o bogach, choćby w legendzie o
Amaterasu Ōmikami, czy o bohaterskich czynach Susanoo – no Mikoto. Ponadto
miecz był dawniej utożsamiany z pokojem i odrodzeniem.
Podobnie,
jak sam kraj, również i miecz przechodził metamorfozę wraz z napływem nowych
myśli technicznych i zmian społeczno – gospodarczych. Początkowo w Japonii
używano mieczy wzorowanych na broni chińskiej (chokken). Były one wykonywane z
bardzo słabego metalu, co sprawiało, że służyły one głównie do zadawania
pchnięć.
Jednak już
w okresie Heian (VIII – XII w.) chokken ewoluowały w zakrzywione miecze
wykonane z żelaza. Takie rozwiązanie pozwalało na stosowanie cięć, a to z kolei
umożliwiło tworzenie rozbudowanych stylów walki mieczem. Organizowano nawet
doroczne turnieje sztuk wojennych w stołecznym Heian. Dawało to wojownikom
okazję do zaprezentowania swoich umiejętności, w tym oczywiście szermierki.
Okres
Kamakura, Muromachi i Azuchi – Momoyama (XII – XVI w.) wzbogacił szermierkę o
kolejne elementy. Napływ buddyzmu zen uduchowił kendo, oferując wojownikom drogę
samodyscypliny i koncentracji. Okres ten zdominowany był przez polityczne oraz
militarne rozgrywki między większymi klanami. To również czasy wybitnych wodzów
(niektórzy z nich to Takeda Shingen, Uesugi Kenshin, Oda Nobunaga, Toyotomi
Hideyoshi, Tokugawa Ieyasu). Wojny, choć doprowadziły do wyniszczenia kraju,
umożliwiły rozwinięcie wojskowości. Szermierze mogli doskonalić swoje
umiejętności w bitwie, a świadomość zagrożenia życia powodowała, iż wkładali
oni w swój kunszt wszystkie siły. Chociaż za sprawą Portugalczyków broń palna
trafiła do Japonii już w roku 1543, to tradycyjne metody walki stale zyskiwały
na znaczeniu, szczególnie w bliskim zwarciu.
Zamęt
wojenny pozwalał na wyłanianie z tysięcy wojowników tych nielicznych posiadających
talent oraz naturalne predyspozycje do szermierki. Szybko zostali oni
wykorzystani w charakterze instruktorów. Masowo zaczęły pojawiać się mniej lub
bardziej znane szkoły szermierki. Pierwszą szkołę założył Hayashizaki Jinsuke
Shigenobu. Jego Musōschinden – ryū (szkoła szybkiego dobywania miecza - iaidō)
z uwagi na praktyczność błyskawicznie
zyskała na popularności. Nieco później Aisuhyūga – no kami Ikosai powołał do
życia Kage – ryū (szkołę cienia).
Twórcą
Itto – ryū (szkoły jednego miecza) jest Itō Ittōsai Kageshisa. Urodził się 5
sierpnia 1550 jako potomek samurajskiego rodu Kamakura. Mając zaledwie 14 lat
pokonał sławnego mistrza kendo Tomitę Ippō. W uznaniu czynu otrzymał od
miejscowego kapłana miecz wykuty przez słynnego kowala Ichimonjiego. Kiedy
następnej nocy zaatakowali go uczniowie Tomity, chcący pomścić swego mistrza,
bez większych problemów pokonał wszystkich. Ostatniego przeciwnika, chowającego
się za wielką kadzią przepołowił jednym cięciem wraz z nieszczęsną osłoną.
Dlatego miecz Kageshisy znany jest jako Kamewari Ichimonji (Przecinąjący Kadzie
Miecz Ichimonjiego). W czasie swojej musha shugyō (pielgrzymki wojownika)
odwiedził szkoły rozsiane po całym kraju. Spotkał wielu znakomitych szermierzy,
poznał zasady obowiązujące w różnych szkołach. Choć nigdy nie zatrzymał się na
dłużej w jednym miejscu, jego styl stale zyskiwał sympatyków. Jedyną istotną
sprawą w życiu Kageshisy był trening – nie dbał ani o pieniądze, ani o duchowe
oświecenie. Swoich ostatnich dni doczekał w całkowitej izolacji od świata.
Tsuhakara
Bokuden to twórca Kashima – no hitachi - ryū (tajnej szkoły szermierki z
Kashimy). Był kapłanem w świątyni Kashima, poświęconej bogom sztuk walki. Jego
musha shugyō zaowocowała licznymi pojedynkami i możliwością nauki u
najznamienitszych szermierzy. Mając 27 lat na tysiąc dni odizolował się od
świata w murach świątyni Kashima, jedząc wyłącznie proso. Osiągnął dzięki temu
stan niewzruszonego umysłu. Bokuden
stoczył osiemnaście pojedynków, walczył w trzydziestu sześciu bitwach,
zabijając ponad dwustu przeciwników, samemu nie odnosząc poważniejszych ran.
Zmarł 2 marca 1571 r.
Wraz z
nastaniem okresu Edo (XVII – XIX w.) szkoły szermiercze ponownie przeszły
gwałtowny rozwój. Choć nastały czasy pokoju, po Japonii krążyły tysiące
samurajów bez posady. Ich jedynym zajęciem stało się rozwijanie umiejętności
wojennych już nie na polach bitewnych, ale w murach dojo. Najwybitniejsi
szermierze tego okresu to: Miyamoto Musashi, Tsukahara Bokuden, Kamiizumi
Nobutsuna, Yagyū Sekishūsai Mitsuyoshi, Yagyū Tajima – no kami Munemori, Togō
Shigetaka, Nakanishi Chūzo, Chiba Shūsaku, Yamaoka Tesshū. W drugiej połowie
XVIII w. pojawił się bezpośredni archetyp współczesnych zbroi treningowych, a
także bambusowe miecze (shinai).
Shinmen
Miyamoto Musashi – no kami Fujiwara – no Genshin to niewątpliwie jedna z
najbardziej barwnych postaci szermierki. Był ekscentrykiem (ponoć przez całe
życiu ani raz nie odwiedził łaźni i nie zmieniał brudnych ubrań), ale zarazem niewątpliwym
geniuszem miecza. Na swój najsłynniejszy pojedynek z Sasakim Kojirō spóźnił się
kilka godzin, ale ostatecznie wygrał walkę silnym ciosem wiosła w głowę Kojiry.
Ponadto zajmował się rzeźbiarstwem, malarstwem oraz literaturą. Napisał Gorin – no sho (Księgę Pięciu Kręgów).
Traktat ten zawiera wiele przemyśleń na temat strategii wojennych. Podobnie jak
Sztukę Wojny Sun Tzu i Sun Pina,
obecnie dzieło Musashiego traktuje się jako dzieło uniwersalne, wykorzystywane
m. in. w biznesie.
Lata
poprzedzające II wojnę światową (w tym okres Meiji i Taishō) doprowadziły do
gwałtownej zmiany japońskiego stylu życia. Kendo jednakowoż nie zanikło –
przywiązanie do tradycji okazało się silniejsze od nowoczesnych wzorców. W wyniku
wzrostu popularności szermierki do życia została powołana organizacja Dai –
Nippon Butokukai, odpowiedzialna za popularyzację sztuk walki. Na początku XX
wieku kendo weszło do programu nauczania najpierw w liceach, później w
gimnazjach i na uczelniach wyższych. W 1928 roku powołano do życia
Wszechjapońską Federację Kendo (AJKF).
Po drugiej
wojnie światowej wojska okupacyjne zakazały trenowania kendo. Wycofano je także
z zajęć szkolnych. Dopiero w roku 1952 reaktywowano Zen – Nihon Kendo Renmei
(AJKF). Kendo zyskało na świecie tak dużą popularność, iż w roku 1970 powstała
Międzynarodowa Federacja Kendo (FIK) oraz odbyły pierwsze się mistrzostwa
świata. Warto zaznaczyć, że do dzisiaj japońska drużyna tylko raz nie
wywalczyła złotego medalu (natomiast indywidualne mistrzostwa jak dotąd
zdobywają wyłącznie reprezentanci Japonii).
Europejska
Federacja Kendo narodziła się w roku 1969. Pomimo istnienia żelaznej kurtyny już cztery lata później
za sprawą Takao Mizushimy kendo pojawiło się w naszym kraju. Do największych
sukcesów naszych reprezentantów należy wywalczenie brązowego medalu drużynowego
na ME w Amsterdamie w 1989 i zdobycie srebrnego medalu w zawodach drużynowych
kobiet na ME w Lizbonie w 2007 r.
Każdy
pragnący spróbować swoich sił w kendo powinien wybrać się na trening
Warszawskiego Stowarzyszenia Kendo, kiedy to młodzi adepci szermierki doskonalą
swoje umiejętności pod okiem pana Arkadiusza Izdebskiego (5 dan), pana Adama
Ziółkowskiego (4 dan), pana Leszka Lipeckiego (5 dan) oraz pani Anny Betley (2
dan).
Zapytałem
pana Adama, co jest potrzebne, aby rozpocząć naukę kendo, a także jak on sam
rozumie drogę miecza.
„Na
początek wystarczy zwykła koszulka i spodnie. Koniecznie krótkie. Krótkie
spodnie treningowe pomagają instruktorowi w wychwytywaniu ewentualnych błędów i
eliminowaniu ich. Praca stóp jest niezwykle istotna dla każdego szermierza. Wg
opinii japońskich mistrzów Polacy mają znakomite podstawy. Oczywiście, początki
mogą wydawać się bardzo nużące. Nieustanne powtarzanie tych samych form
zniechęca część początkujących. Ale przecież bez podstaw nie można opanować
bardziej skomplikowanych technik.
Badania
naukowe dowiodły, że atakujący doświadczony kendoka uderza w podłoże stopą z
siłą równą naciskowi 850 kg. Dlatego nie trudno się dziwić, iż najczęstszym
urazem jest pękanie skóry śródstopia. Ponadto występują urazy znane i w innych
sztukach walki, a więc naciągnięcia, skręcenia etc. Ale wynikają one
najczęściej albo z braku doświadczenia, albo z braku wyobraźni. W trosce o
bezpieczeństwo ćwiczących rozpoczynający swoją przygodę z kendo muszą
dostarczyć także zaświadczenie lekarskie, niekoniecznie od lekarza sportowego.
Kendo jest
sztuką wymagającą samodyscypliny i cierpliwości. W Japonii sport ten jest
postrzegany nie tylko jako dyscyplina, ale także jako środek wychowawczy -
uczący posłuszeństwa, uczciwości. Niejednokrotnie rodzice wysyłają dzieci na
kendo właśnie w celu zapewnienia im twardej szkoły, wzmacniającej oraz
uszlachetniającej ducha. Niestety, wraz z popularyzacją kultury zachodniej (w
tym choćby piłki nożnej) kendo powoli zanika.
W czasie
mojego pobytu w Japonii miałem okazję ćwiczyć w wielu różnych dojo – począwszy
od tych z wiekowymi tradycjami, aż po powstałe stosunkowo niedawno. Poznałem
wielu niezwykle doświadczonych wojowników, dla których kendo nie jest tylko
sztuką walki – jest sposobem bycia.
Najskuteczniejszymi
szermierzami Japonii są niewątpliwie policjanci. Ich poświęcenie większej
sprawie oraz mordercze cykle szkoleniowe sprawiają, że ich umiejętności
znacznie przewyższają posiadaczy stopni mistrzowskich. Proszę sobie zatem
wyobrazić na jakim poziomie musi być elitarna gwardia cesarska.
Zainteresowanym
trenowaniem kendo mogę powiedzieć jedno: postępy przychodzą z czasem. Sam wciąż
uczę się od moich uczniów.”
Treningi
Warszawskiego Stowarzyszenia Kendo odbywają się w Gimnazjum nr 49 na ul. Smoczej
19 w poniedziałki, środy i piątki w trzech grupach zaawansowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz